Jak nie reklamować rękodzieła w social media



Cześć,

Tyle się mówi i pisze o tym, jak się reklamować, jak pokazywać produkt, dobierać grupę docelową itd. Jest mnóstwo grup dla małych i większych kobiecych biznesów, na których znajdziecie te wszystkie informacje. I super, bo wiele osób szuka takich informacji i każdy może znaleźć to, co potrzebuje w odpowiedniej na siebie formie.

Moje ostatnie spostrzeżenia oraz live na mojej grupie skłoniły mnie do przygotowania takiego zestawienia, bo wielu z nas się wydaje, że pewne zachowania i działania w internecie są nie fajne i wszyscy o tym wiedzą. No jak się okazuje nie dla wszystkich. Cały czas wiele osób w internecie zachowuje się tak, jakby panowało tam bezkrólewie/bezprawie albo inne bez.


Otóż oprócz zwykłego poczucia przyzwoitości, jest jeszcze tak zwana netykieta, czyli taki niepisany zbiór zasad dotyczących tego jak powinniśmy się zachowywać, a jak nie. W tym zakresie zachować mieszczą się też zachowania związane z promowaniem swoich produktów. Przeszukałam Facebooka i Instagram w poszukiwaniu takich perełek i to, co znalazłam:

Spamowanie wpisami po wszystkich możliwych grupach w tym samym czasie

Fejsbukowe grupy to naprawdę fajna rzecz, bo można w jednym miejscu spotkać inne osoby, które mają te same pasje. Zwłaszcza rękodzielnicy bardzo je polubili i takich grup jest naprawdę dużo (związane z daną techniką czy typowo sprzedażowe). Myślę, że nie pomylę się mocno, kiedy powiem, że większość z nas jest zapisana do tych grup. Jest też sporo osób, która postanowiła wykorzystać je do promowania swoich wyrobów i złapania dodatkowego zasięgu. I nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie sposób w jaki to robią. Ich taktyka to udostępnianie tego samego postu we wszystkich grupach na raz. Jaki jest tego efekt? A no taki, że nasz feed wygląda jakby się zepsuł, bo scrolujemy w dół i widzimy tylko jedno zdjęcie. Czy to zachęci kogoś to kupna? Nie sądzę. Czy zirytuje? Na pewno. Myślę, że niejedna taka poirytowana osoba zgłosiła takie zachowanie jako irytujące. Za takie zachowanie jest też dodatkowa „nagroda” od facebooka w postaci blokady publikacji od 24h w górę.

Komentowanie prac konkurencji

Zacznę od tego, że nie chcę żebyście zrozumiały mnie źle. Jestem zwolenniczką tego, żeby marki prowadziły miedzy sobą dialog, bo to zawsze fajnie wpływa na ich odbiór. Ale wszystko musi mieć sens i powód, na przykład kiedy twórca porusza jakiś ciekawy temat. Jednak jest taki rodzaj komentarzy, który nie przysporzy Wam popularności, chyba, że wychodzicie z założenie, że nie ważne jak, byleby mówili. Mam tu na myśli komentarz w stylu: „Zapraszam do mnie, zrobię taniej”. W tym wypadku to po prostu wyrachowanie i wykorzystywanie zasięgu innego rękodzielnika, nie wspomnę o nie uczciwej konkurencji. Wam nie polecam takich działań, bo nie przyniosą nic dobrego. A jeżeli doświadczacie ich z tej drugiej strony to bez wyrzutów sumienia możecie takie komentarze ukrywać lub usuwać. Czy wdawać się w dyskusję? Miałam nie raz w życiu takie zapędy edukacyjne, ale z mojego doświadczenia wynika, że większość osób nie rozumie o co mi chodzi (albo udaje, że nie rozumie). 

Wykorzystywanie innych fanpage’y do reklamy swojego

Swój fanpage prowadzę już ponad 6 lat. Od początku jednak jest kilka zasad, których przestrzegam, aby panował na nim porządek. Jedną z nich jest to, że usuwam posty, które zostawiają u mnie osoby chcące zareklamować swój fanpage/stronę/produkt – niepotrzebne skreślić. Dlaczego je usuwam? Bo nie zamierzam być słupem ogłoszeniowym, nie chcę podpisywać się pod czymś, czego nie znam, nie sprawdziłam lub po prostu nie jest w moim guście. Szczerze, to powiem Wam, że po prostu mnie to irytuje, bo robiąc takie coś, ktoś próbuje być sprytniejszy i wykorzystać mój zasięg. Oj nieładnie.

Spamowanie w Messengerze

To ostatnio coraz częstsza praktyka. Wysyłanie ofert i propozycji w wiadomości prywatnej. Zauważyłam wiele takich zachowań ze strony osób, które zajmują się multi level marketingiem, ale nie tylko. Taka forma działania, to trochę tak jak chodzenie od mieszkania do mieszkania i proponowanie produktów. Na pewno nie jesteście zadowoleni z takich wizyt i tak samo powinniśmy traktować Messengera. Nachalność nie jest dobrym pomysłem na promocję. 

Współprace z testerami

Specjalnie napisałam testerami, a nie blogerkami, bo nie chcę Wam demonizować współprac z blogosferą, jako takich. Uważam, że dobrze przygotowane mogą być fajne. Jednak wśród tych wszystkich ofert, które na pewno wiele z Was dostaje przeważają na pewno blogi, które w swojej nazwie mają hasło testuje. Kiedy wchodzicie na taki blog to macie wrażenie jest tak mydło, powidło, zabawki dla dzieci i ciuchy z chińskich sklepów, a wszystko na zdjęciach, które pozostają dużo do życzenia. To już pierwsza rzecz, która powinna Was zaalarmować. Pojawienie się na takim blogu nie przyniesie Wam rozgłosu, ani potencjalnych klientów, ale za to na pewno pojawi się wiele innych testerek, które będą chciały dostać coś za darmo. 

Pomyślcie o tym tak. Nie po to wkładacie całe serce i umiejętności w swoje dzieła, dbacie o prezentacje i jakość zdjęć, żeby potem ktoś to położył na sztucznym chińskim obrusie lub na panelu podłogowym i walnął nie ostre zdjęcie z flashem. Nie raz widziałam w różnych grupach dyskusje na temat tego jak się rodzą takie blogi. Ktoś pisze, że ma sporo wolnego czasu i mu się nudzi, a cały chórek odpowiada, załóż bloga, napisz do różnych firm, zrobisz parę fotek, wrzucisz na FB lub bloga i będziesz miała mnóstwo rzeczy za free. I tego sobie nie wymyśliłam. To niestety prawdziwa historia. 

Instagramowe promotorki

Specjalnie wyodrębniłam tą kategorię, bo warto. Prowadząc konta instagramowe dla różnych marek często dostaje wiadomości typu: "Zajmuje się promowaniem firm na Instagramie, mam 10 tys. obserwatorów i mogę zapewnić dobrą reklamę". Brzmi jak bajka, bo w sumie, wysłać produkt i mieć dotarcie do takiej liczby osób. No tak pięknie to nie jest, bo 10 tysięcy obserwatorów bardzo często jest nabita sztucznie (konkursami albo kupiona), a w rzeczywistości mało, kto widzi te posty. Czemu? Pomijając takie rzeczy jak algorytm, to po prostu ten profil nie jest angażujący, bo połowa zdjęć na nim to zdjęcia produktowe otrzymane różnych firm. Taki słup ogłoszeniowy, który podobnie jak w przypadku testerek nie będzie dla Was promocją, bo nikt tam nie zagląda.


Wykorzystywanie nie swoich zdjęć

Doskonale wiem, że pokazanie produktu w szerszej perspektywie (i nie mam tu na myśli tej fotograficznej) jest bardzo fajnym rozwiązaniem np. przy biżuterii, bo pozwala pokazać ją w stylizacji. To w końcu bardziej atrakcyjne dla naszych odbiorców. Bardzo często w takich kolażach pojawiają się modelki lub celebrytki na czerwonym dywanie. Warto jednak wiedzieć, że jeżeli macie firmę i sprzedajecie swoje produkty, to wykorzystujecie nie swoje zdjęcie (ono ma autora) i wizerunek sławnej osoby (zakładam, że nie macie zgody i umowy) do celów komercyjnych. Zarabiacie wykorzystując nie swoje materiały. Na tym punkcie bardzo wyczuleni się fotografowie, więc jak znajdą takie coś u Was, to nie zdziwcie się, kiedy otrzymacie rachunek za użyczenie takiej fotografii. Więc jeżeli potrzebujecie do swojej social mediowej komunikacji jakiś dodatkowych fotografii, skorzystajcie ze stocków, na których możecie je legalnie zakupić. 


Tak wygląda moje zestawienie działań, których nie polecam jako formy reklamy. Omawiałam je wczoraj, w czasie transmisji online na grupie Rękodzieło w social media. Wspólnie doszłyśmy do wniosków, które właśnie możecie przeczytać. Jeżeli macie swoje doświadczenie w tej materii, to koniecznie podzielcie się nimi w komentarzach. Ciekawa jestem czy spotkaliście się z takimi zachowaniami?








Publikowanie komentarza

25 Komentarze

  1. Myślę, że z wszystkich tych podpunktów da się zrobić użytek, ale masz racje, że złe wykorzytywanie takich form, może poczynić więcej złego niż dobrego. Fajny wpis - pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo przydatne porady, w szczególności dla osób, które dopiero zaczynają prowadzić własny biznes i chcą pozyskać pierwszych klientów. Zgadzam się ze wszystkim, co napisałaś - jak dla mnie najbardziej irytujące są spamerskie komentarze, które widzi się na wielu grupach w zupełnie niezmienionej formie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo przydatne porady :-) Dużo osób staje się teraz własnym 'specami' od reklamy w social media, nie zdając sobie sprawy, że można sobie zaszkodzić i zniechęcić odbiorców nieprzemyślanymi ruchami ;-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetny wpis, porady przydatne nie tylko dla tych, którzy zaczynają, ale dla wszystkich. Często zauważam, że ktoś promuje swoje produkty, a robi to w zły sposób. Fajnie o tym piszesz, może powiesz też w jaki sposób się reklamować? Moim zdaniem oprócz reklamy na internecie mogą to być też np. długopisy firmowe z nadrukiem ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Moim zdaniem jeśli chcecie wiedzieć jak odpowiednio reklamować się w social media na pewno dobrym pomysłem będzie zajrzeć tutaj http://intbau.eu/reklama-fb-musisz-o-niej-wiedziec/ jest tu wiele informacji na ten temat i na pewno będą one dla was przydatne

    OdpowiedzUsuń
  6. Jest XXI wiek, reklama w internecie jest niezwykle istotna. Mnie zaciekawił ostatnio temat pozycjonowania SEO ( np. tutaj https://www.kamildemidowski.pl/. Rozmawiałam ze znajomym, który korzysta z takich usług i mówi, że sprawdzają się świetnie, więc może i warto sprawdzić samemu? :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Tu na pewno warto skupić sie na social media, ale trzeba też wiedzieć jak to zrobić.

    OdpowiedzUsuń
  8. Jeśli już mowa o reklamie w sieci, to chciałabym napomknąć, że czasami warto jest powierzyć to zadanie profesjonalnej firmie. Samemu można wydać cały budżet i nie uzyskać pożądanego efektu. Firm wyspecjalizowanych w reklamie internetowej nie brakuje. Ta: http://tearsofjoy.pl/social-media-marketing/ jest jedną z nich.

    OdpowiedzUsuń
  9. Od siebie moge tylko dodać, że w dzisiejszych czasch na prawdę sporo na wartości zyskuje takie działanie jak opisany tutaj https://fabrykamarketingu.pl/content-marketing/ content marketing i właśnie w ten sposób polecam wam pozycjonować strony. To na prawde przynosi szybko pożądane efekty

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie tylko w social media ale wszędzie moim zdaniem warto jest się reklamować w innowacyjny sposób. Tutaj https://alphacreation.pl/ możecie dodatkowo dowiedzieć się jak skuteczny może być video marketing w budowaniu wizerunku firmy oraz jej promocji. Wydaje mi się, że na prawdę warto jest sie tym rozwizaniem zainteresować

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo dobrze napisany artykuł, wielu rzeczy się z niego dowiedziałam. Warto też wspomnieć, że aby nie popełniać błędów podczas prowadzenia działań reklamowych najlepiej współpracować z profesjonalną agencją jak Green Parrot , wtedy będziemy mieć pewność że wszystko przebiega prawidłowo

    OdpowiedzUsuń
  12. Dodam coś od siebie, bo uważam, że zdecydowanie musisz zadbać też o to, aby Twojego bloga odwiedzało jak najwięcej osób. Jak zatem to zrobić? Skorzystaj sobie może ze strony https://push-ad.com/pl/funkcjonalnosci/ Na niej znajdziesz wszystkie szczegółowe informacje związane z tym, jak tworzyć bazę osób odwiedzających Twoją stronę. Wtedy możesz wysyłać im powiadomienia, a oni będą chętniej zaglądać na to, co dzieje się na Twoim blogu.

    OdpowiedzUsuń
  13. To się może zmieniać to jak w kalejdoskopie, trzeba sprawdzać co roku statystyki jak i nie częściej, żeby wiedzieć co jest skuteczne, a co nie. Social media też się zmieniają. Dlatego też wykorzystuje się do pomocy przy reklamie takie firmy jak seomamut.pl, które mają też do tego odpowiednie narzędzia.

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja uważam, że bardzo dobre efekty przynoszą kampanie influencer marketingu. Warto więc wziąć je pod uwagę planując strategię marketingową. Więcej informacji na ten temat znajdziecie tu: http://pracaelastyczna.pl/jak-mierzyc-efekty-kampanii-influencer-marketingu/ .

    OdpowiedzUsuń
  15. A może warto reklamować je w inny sposób? Za pomocą plakatów itp.? Można odezwać się do drukarni internetowej https://chroma.pl/pl , oni mają doświadczenie w tworzeniu tego typu materiałów promocyjnych

    OdpowiedzUsuń
  16. Ogólnie powiem Wam, że to bardzo ciężki temat, ponieważ trudno zdecydować się na coś konkretnego, dlatego że form reklamy jest bardzo dużo. Sama długo myślałam i moją pierwszą reklamą będzie odzież reklamowa dla pracowników od https://www.odziezdoreklamy.pl/ Jest to też fajny sposób na to, aby pracownicy wyglądali dobrze obsługując klientów.

    OdpowiedzUsuń
  17. Jeżeli posiadasz też właśną firmę to zastanowiłbym się nad uzyskaniem certyfikatów środowiskowych. Całościowo klienci naprawdę na to patrzą. Swiadomosc rosnie. zobacz na tej stronie znajdziesz cos dla siebie:)

    OdpowiedzUsuń
  18. Takie różne porady czy wskazówki są bezcenne. Zawsze dany rodzaj reklamy powinien być dobrany do charakteru firmy, produktu czy usługi. Zawsze też można polegać na specjalistach w tej dziedzinie, wtedy działania z pewnością będą bardziej skuteczne.

    OdpowiedzUsuń
  19. Masz rację, wiele błędów można popełnić przy takim biznesie. Myślę jednak, że karygodnym jest mieszanie wszystkiego i stawianie na to, co działa przy produkcie sieciowym. To może nawet zabić rękodzieło. Jeśli nie mamy pomysłu, powinniśmy tu https://feb.net.pl/ poprosić o pomoc.

    OdpowiedzUsuń
  20. Bardzo ciekawie to zostało opisane.

    OdpowiedzUsuń
  21. Akurat jeśli mówimy o samej reklamie w internecie to na pewno musi być ona wykonana prawidłowo i jak najlepiej ze sztuką. Czytałam także na stronie https://push-ad.com/blog/wlacz-kampanie-push-do-swojego-mediaplanu/ że kampanie push doskonale się sprawdzają w przypadku włączania ich do media planu.

    OdpowiedzUsuń
  22. Każdy chciałby wyróżnić się na tle konkurencji swoją działalnością. Najlepszym rozwiązaniem jest zrobienie odpowiedniej strony i marketing internetowy. Od tego są agencje reklamowe takie jak Nakatomi. Są jednymi z nielicznych, których działania przynoszą niezwykłe efekty. Współpracując z tym zespołem specjalistów można być pewnym, że osiągnie się sukces w postaci zdobycia wielu nowych klientów i sprzedaży swoich produktów.

    OdpowiedzUsuń
  23. Od siebie w kwestii takiej reklamy mogę wam zaproponować współpracę z dobrą i profesjonalną firmą https://ciekawe.org/2020/09/20/5-narzedzi-do-analityki-internetowej/ która zajmuje się pozycjonowaniem i reklamą internetową. Moim zdaniem warto jest stawiać na współpracę z doświadczonymi firmami, ponieważ to może zagwarantować późniejszy sukces.

    OdpowiedzUsuń